Ouderraad

De OR bestaat uit meerdere ouders,t.w. Myet Piekema (voorzitter), Bibi den Haak, Barend van de Lagemaat (penningmeester),Marlijn ter Burg, Annemiek Barabasch, Belinda Frerichs en Sylvia Verrips. Bij de OR is ook een leerkracht betrokken, die bij de vergaderingen van de OR aanwezig is. Dat is Bo Broekhuizen (groep 7).De OR vergadert om de 2 à 3 maanden en bespreekt hierbij verschillende punten. Alle activiteiten die zijn geweest, nog komen en hoe dit alles het beste vorm te kunnen geven. 

De OR-leden horen geregeld terug van ouders dat ze graag willen helpen bij activiteiten en de voorbereiding hiervan. Want hoe leuk is het om mee te helpen bij een festiviteit van je kind en alle andere kinderen als je hier tijd voor hebt? Alle data van de vieringen worden aan het begin van het jaar bekend gemaakt via school en zijn ook terug te vinden op de website bij belangrijke data. Ruim voor een activiteit vragen wij via Parro om ouderhulp. Bij elke activiteit is er tenminste een OR lid en een leerkracht betrokken voor de organisatie.

De gevraagde hulp verschilt van een ochtend helpen versieren tot een boodschapje doen of het helpen bij een wat grote organisatie van bijvoorbeeld de avond4daagse. Alle hulp is nodig en zeer welkom. Ook opa ́s en oma ́s mogen bijvoorbeeld helpen als zij willen! 

Luisterjuffen

Beste ouders,

U kent ons als juffen van groep 4, maar wij zijn ook binnen De Hobbit de Intern contactpersonen.

Sinds 1 augustus 2015 zijn scholen verplicht tot het voeren van actief veiligheidsbeleid vanuit de Wet Veiligheid op school.

Wij volgen hiervoor scholing en netwerkbijeenkomsten.

Onderdeel van dit veiligheidsbeleid is het hebben van een actueel veiligheidsplan en  het coördineren van anti-pestbeleid. Dit geldt zowel voor een veilige omgeving op school als thuis. Wij zijn er ook voor de ouders van de leerlingen. Mocht u met iets rondlopen waarvan u wilt dat het vertrouwelijk behandeld wordt, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Wij gaan ervan uit dat u ten alle tijden eerst contact opneemt met de leerkracht van uw kind(eren)

Wanneer kunt u contact opnemen met ons?

  • Als u er niet uitkomt met de leerkracht van uw kind(eren)
  • Als u het lastig vindt om aan de juf of meester van uw kind(eren) het verhaal te vertellen
  • Als u het er graag met iemand anders over heeft dan de juf of meester van uw kind(eren)

Hoe kunt u ons bereiken?

  • Ons aanspreken na schooltijd (juf Daniëlle maandag t/m donderdag en juf Madelon maandag)
  • via de mail: dras@hobbitleusden.nl of mnobels@hobbitleusden.nl
  • voor de leerlingen hebben wij ook een nog een mogelijkheid om een briefje in de brievenbus van de luisterjuffen te doen (bij het kantoor van Elsa Mast)

Met vriendelijke groet,

Madelon Nobels en Daniëlle Ras

Medezeggenschapsraad

Wat is een medezeggenschapsraad (MR)?

Op elke school worden voortdurend beslissingen genomen. Beslissingen die te maken hebben met het onderwijs dat wordt gegeven of beslissingen die te maken hebben met de school zelf. Natuurlijk is dat de verantwoordelijkheid van de directie en het bestuur, maar tegelijkertijd is het belangrijk dat alle betrokkenen hierover zoveel mogelijk kunnen meepraten. Daarom beschikken scholen over een MR. De aanwezigheid van een MR op school is geen vrijblijvende keuze, maar is vastgelegd in de Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS). Hierin is geregeld dat de MR recht heeft op informatie over het reilen en zeilen op school en voor specifieke onderwerpen een adviesrecht en een instemmingsrecht heeft.

Wat is de visie van onze MR?

Naast de formele bevoegdheden van de MR vinden wij vooral de rol van sparringpartner belangrijk. Wij willen meedenken over de ontwikkelingen en de toekomst van de school en de directeur hierover adviseren. Natuurlijk streven we daarbij naar de beste oplossing voor de dagelijkse ‘bewoners’ van de Hobbit.

Hoewel de ouders in de MR in principe alle ouders vertegenwoordigen, vinden we een bredere ouderparticipatie belangrijk.

Wie zitten er in de MR van de Hobbit en hoe kunt u ons bereiken?

Petra Staal – ouder en voorzitter
Michel Frerichs – ouder  
Erik Brouwer – ouder
Sylvia Passier – teamlid en notulist
Madelon Nobels – teamlid
Daniëlle Ras – teamlid

De MR laat zich adviseren door de directeur van de Hobbit, Elsa Mast.

De MR is bereikbaar via het mailadres: mr@hobbitleusden.nl

De MR voor ouders

Iedere ouder kan via de MR zijn stem laten horen. De oudergeleding in de MR vertegenwoordigen de ouders van de school. De MR behandelt in principe geen individuele problemen, maar aangelegenheden die op iedereen betrekking kunnen hebben.

Hoe kom je in de MR?

De ouders in de oudergeleding worden door en uit de ouders van de school gekozen. Alle ouders mogen zelf kiezen (actief kiesrecht) en zich verkiesbaar stellen (passief kiesrecht). Als er meer kandidaten zijn voor de beschikbare plaatsen in een geleding, worden er verkiezingen uitgeschreven. Elk ouderlid neemt voor vijf jaar zitting in de MR, maar mag zich vervolgens voor nog een termijn verkiesbaar stellen. 

Wat is het verschil met de oudercommissie?

De MR en de oudercommissie spannen zich in om samen met het team van de Hobbit een goede school te maken en te houden. De ouderraad bestaat uit ouders die helpen bij allerlei schoolactiviteiten. De MR houdt zich meer bezig met het beleid en de organisatie van de school. 

AVG beleid

Informatiebescherming en Privacy beleid
Op basisschool De Hobbit van Stichting Voila vinden we het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de privacy van onze leerlingen. De Wet bescherming persoonsgegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die sinds 25 mei 2018 van kracht is, vormen het uitgangspunt van ons privacy beleid.

De gegevens die over leerlingen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders (zoals bij de inschrijving op onze school). Daarnaast registreren leraren en ondersteunend personeel van onze school gegevens over onze leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD). Ons uitgangspunt is dat medewerkers niet meer inzage of toegang hebben tot de persoonsgegevens dan zij strikt noodzakelijk nodig hebben voor de goede uitoefening van hun werk. Stichting Voila  hanteert de wettelijke bewaartermijnen met betrekking tot het bewaren en verwijderen van inschrijfgegevens en leerling dossiers. Onderstaand vindt u een overzicht van belangrijke enkele belangrijke speerpunten van het privacy beleid van Stichting Voila.

Digitale leermiddelen en privacy 

Tijdens de lessen maken wij gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren als die inlogt. De leverancier mag de leerling gegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, zodat misbruik van die informatie door de leverancier wordt voorkomen. Met alle softwareleveranciers die persoonsgegevens voor ons verwerken zijn of worden bewerkersovereenkomsten afgesloten. In die overeenkomst beschrijft de leverancier onder andere welke gegevens zij verwerken, met welk doel, op welke manier, wie er toegang heeft en welke beveiligingsmaatregelen zij getroffen hebben om verlies of misbruik van data te voorkomen.

Uitwisseling leerlinggegevens met andere organisaties 

Als er leerling gegevens worden uitgewisseld met andere organisaties, vragen we daar vooraf de toestemming van de ouders, tenzij we volgens de wet verplicht zijn om die informatie te verstrekken. Dat kan het geval zijn als de leerplichtambtenaar om informatie vraagt of als het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap informatie nodig heeft.

Rechten van ouders 

Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen.

Beeldmateriaal 

Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief, vragen wij altijd vooraf uw toestemming. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven wij natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen wij per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen.

Beveiligingsincidenten en datalekken 

Er is een Meldpunt beveiligingsincidenten en datalekken ingesteld en een bijbehorend protocol beveiligingsincidenten en datalekken opgesteld dat beschrijft welke stappen genomen dienen te worden wanneer er een (mogelijk) beveiligingsincident wordt geconstateerd waarbij persoonsgegevens betrokken zijn. Het mailadres om datalekken te melden is: meldpuntavg@voilaleusden.nl

De bij dit dit beleid passende beleidsstukken zijn terug te vinden op de website van stichting Voila, onder het kopje ‘Stichting Voila over ons’

Vakanties en vrije dagen 2020-2021

Vakanties en vrije dagen in 2020-2021

Voor alle Voila-scholen geldt hetzelfde vakantierooster: 

Herfstvakantie 19 oktober t/m 23 oktober 2020
Kerstvakantie   21 december 2020 t/m 01 januari 2021
Voorjaarsvakantie 22 t/m 26 februari 2021
Pasen 02 t/m 05 april 2021
Meivakantie 26 april t/m 07 mei 2021 (hierin vallen Koningsdag en 5 mei)
Hemelvaart 13 en 14 mei 2021
Pinksteren 24 mei 2021 
Zomervakantie 19 juli t/m 27 augustus 2021

En verder:

Sinterklaas Vrijdag 4 december (vrije middag v.a. 12.00 uur)
Kerst Vrijdag 18 december (vrije middag v.a. 12.00 uur)
Zomer Vrijdag 16 juli (vrije middag v.a. 12.00 uur)

Studiedagen team: alle leerlingen vrij van school!

Studiedag Woensdag 30 september 2020 
Dinsdag 6 april 2021 

Studiedagen  groep 1 tot en met 6

groep 1 tot en met 6 vrij donderdag 29 oktober de hele dag
groep 1 tot en met 6 vrij maandag 25 januari  de hele dag
groep 1 tot en met 6 vrij donderdag 24 juni de hele dag

Studiemiddagen groep 7/ 8

Studiemiddag gr7/8  Donderdag 29 oktober 2020,  leerlingen 7/ 8 om 12 u. vrij
Maandag 25 januari 2021, leerlingen 7/ 8 om 12 u. vrij 
Donderdag 24 juni 2020, leerlingen 7/ 8 om 12 uur vrij

Schooltijden schooljaar 2020-2021 (iedere dag!)

Groep 1 t/m 6 Van 8.30 uur tot 14 uur
Groep 7,8 Van 8.20 uur tot 14 uur

Belangrijke data

Schooljaarkalender 2020-2021

Schooljaarkalender Hobbit 2020-2021